• صفحه خانگی
  • >
  • دانشگاه
  • >
  • اختراع موتور کمپرسور دوطرفه با مکانیزم نیم چرخ دنده و شانه‌ای در انتقال توان

اختراع موتور کمپرسور دوطرفه با مکانیزم نیم چرخ دنده و شانه‌ای در انتقال توان

 این موتور کمپرسور دوطرفه به همت مهدی مستقل‌چی دانشجوی دکترای مکانیک و دکتر جواد خادم و دکتر ‏بهزاد امیدی کاشانی اساتید راهنمای این طرح ساخته شده است. ‏

عضو هیأت علمی گروه آموزشی ‏مکانیک و استاد راهنمای این طرح گفت: در این دستگاه از دو پیستون متقابل در دو ‏وضعیت مخالف یکدیگر برای تولید و مصرف توان بهره گرفته شده است، بطوریکه وقتی پیستون یکی از ‏سیلندر‌ها در کورس انبساط قرار دارد، پیستون سیلندر مقابل در وضعیت کورس تخلیه خواهد بود و لذا دو ‏کورس توان، در هر دور گردش محور خروجی وجود دارد. ‏

دکتر جواد خادم، با اشاره به اینکه این دستگاه می‌تواند در ساختار یک کمپرسور، عمل و هوای فشرده ‏تولید کند، افزود: از دیگر مزایای این موتور می‌توان به داشتن دو کورس قدرت در هر دور گردش محور ‏خروجی، حذف قطعات متحرک اضافی و سنگین، به‌کارگیری سوپاپ‌های دوار موجود و حذف میل‌لنگ و ‏شاتون اشاره کرد. ‏
وی گفت:در مکانیزم انتقال توان، ساختار مکانیزم نیم چرخ دنده و چرخ دنده شانه‌ای استفاده شده است.
استاد راهنمای این طرح افزود: در این ‏ساختار در یک کورس، نیم چرخ دنده با دنده شانه‌ای اول و در کورس دیگر، نیم چرخ دنده با دنده شانه‌ای ‏دوم در ارتباط است و توان تولیدی از طریق پیستون‌ها به چرخ دنده شانه‌ای و به نیم چرخ دنده و شافت ‏خروجی منتقل می‌شود.

جواد خادم گفت:درحالت موتوری، هوای فشرده موجود در مخزن از طریق لوله‌های انتقال و با عبور از ‏شیر‌های مکانیکی دوار که متناسب با زمان‌بندی موتور تعیین شده‌اند به درون سیلندر‌های تولید توان هدایت ‏شده و منجر به حرکت پیستون و تولید توان می‌شود.

مطالب مرتبط  کسب درآمد در فرصت دوباره زمین‌های کشاورزی/ برداشت محصولی که دام و انسان از آن بهره می‌برند

منبع: خبرگزاری صداوسیما
Click to rate this post!
[Total: Average: ]
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.