اسقاط به دلیل ناتوانی در پرداخت اقساط/ رانندگانی که در ایستگاه فرسودگی توقف کرده اند

فرسودگی ناوگان حمل و نقل مسافری سبب شده تا مسافران و رانندگان از وضع موجود ناراضی باشند و خودروها هم نفس های آخر خود را بکشند.

حال ناوگان حمل و نقل مسافری خراسان جنوبی خوب نیست و بسیاری از اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها فرسوده هستند.

فرسوده بودن ۷۵ درصد تاکسی‌های برون شهری در استان سبب شده تا این گروه بیشتر از بقیه حوزه‌های حمل و نقل مسافری از فرسودگی سهم ببرند.

فرسودگی ناوگان حمل و نقل باعث می‌شود تا هم رانندگان و هم مسافران از شرایط موجود احساس نارضایتی کنند.

نمی توان از پس اقساط بر آمد

یکی از رانندگان تاکسی‌های برون شهری می‌گوید: بسیاری از ماشین‌هایی که در گذرگاه‌ها توقف می‌کنند، فرسوده هستند و این خرابی خودرو‌ها سبب نارضایتی مسافرین هم شده است.

او ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم خودرو‌های خود را تعویض کنیم باید حداقل ۱۳۰ میلیون تومان پول نقد داشته باشیم و ماشین قبلی را هم اسقاط کنیم.

این راننده تاکسی بیان می‌کند: وام‌هایی که به ما تعلق می‌گیرد، مبلغ قسط بالایی دارد به گونه‌ای که باید در هر ماه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قسط بدهیم.

او عنوان می‌کند: استهلاک خودرو، هزینه‌های جانبی و پول بیمه و سایر هزینه‌های مربوط به خودرو باعث می‌شود تا نتوانیم اقساط را بپردازیم و مجبوریم با همین خودرو‌های فرسوده کار کنیم.

میلیاردی بودن قیمت مینی بوس

به سراغ رانندگان مینی بوس رفتیم تا اوضاع آن‌ها را هم جویا شویم.

یکی از رانندگان مینی بوس در بیرجند می‌گوید: خودرو‌ها به نحوی فرسوده شده اند که دیگر نمی‌توان با آن‌ها کار کرد و راننده مشقت فراوانی را تحمل می‌کند.

او تصریح می‌کند: قیمت هر دستگاه مینی بوس را یک میلیارد تومان به بالا اعلام کرده اند و بعضی وقت‌ها هم گفته می‌شود که خودرو به صورت نو وجود ندارد.

این راننده مینی بوس اظهار می‌کند: قبلا هر روز به جابجایی مسافر مشغول بودیم، اما حالا به خاطر کمبود مسافر و فرسودگی خودرو، هر هفته دو الی سه روز به جابجایی می‌پردازیم.

قبلا اتوبوس مجهز داشتیم اما حالا…

اما انگار رانندگان اتوبوس‌های بین شهری و مالکان این خودرو‌ها بیشتر از بقیه مشکل فرسودگی خودرو دارند.

در ترمینال بیرجند با چندین راننده صحبت کردیم که یکی از آن‌ها چنین گفت: قبلا مسیر بیرجند– مشهد لوکس‌ترین و بهترین اتوبوس‌ها را در اختیار داشت، اما حالا خودرو‌های فرسوده در این مسیر تردد می‌کنند.

او افزود: قیمت هر دستگاه اتوبوس ۵ تا ۷ میلیارد تومان است که واقعا از عهده راننده و مالک خارج است و به دلیل کمبود مسافر مجبوریم با قیمت‌های پایین‌تر مسافر را به مقصد برسانیم.

این راننده اتوبوس بیان کرد: هزینه بیمه یک اتوبوس ۵۰ میلیون تومان است و این هزینه علاوه بر هزینه‌های فرسودگی بدنه، لاستیک و سایر قسمت‌های اتوبوس کمر راننده را زیر بار هزینه‌ها خم می‌کند.

از امیدواری تا به شماره افتادن نفس اتوبوس ها

گرجی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: فرسودگی ناوگان و رسیدگی به اوضاع رانندگان باید از سوی مراجع بالاتر پیگیری شود.

او افزود: امیدواریم که این پیگیری‌ها به سرانجام برسد و شاهد نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای باشیم.

عمر مفید هر اتوبوس ۲۰ سال است که اتوبوس‌های خراسان جنوبی ۷۵ درصد این زمان را طی کرده اند و تا ۵ سال دیگر از رده خارج می‌شوند.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *